N° 51
Editorial
Nostalgie de 1968 et engagementNostalgia for 1968 and political commitment
Jean-Marc Poinsot
Alors qu’elle évoque la production éditoriale française sur Mai 1968, Antje Kramer-Mallordy regrette que cette production fasse la part belle aux affiches et aux photographies au lieu de « replacer les événements dans une chronologie et une géographie plus vastes ». Son analyse a été partagée par nos comités éditoriaux, dans la formulation de leurs choix pour le sommaire, autour de périodes plus larges que la seule année 1968, ou dans la sélection de publications engagées. La rubrique « L’Histoire revisitée » se charge de cette prise de distance avec le choix par Mica Gherghescu de trois publications couvrant l’après-guerre jusqu’à 1968 sur la poésie, le primitivisme, et la décolonisation ; ou encore celui de Jacopo Galimberti sur les années 1960-70 autour de Fabio Mauri, de l’Arte povera vu par Ileana Sonnabend, de Gianfranco Baruchello, Pier Paolo Pasolini et Giosetta Fioroni peu connue pourtant des parisiens alors qu’elle vécut dans la même cité qu’eux. De quoi passer du fascisme à l’Extrême-gauche dans une période de grande créativité […]
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When she refers to France’s publishing output dealing with May ’68, Antje Kramer-Mallordy laments the fact that the lion’s share has gone to posters and photographs, instead of “re-situating events in a much wider chronology and geography”. Her analysis has been shared by our editorial committees in formulating their choices for the contents of this issue around larger periods than simply the year 1968, and in the selection of politically committed publications. The heading “Revisiting History” takes care of this gap with the choice made for example by Mica Gherghescu of three publications covering the postwar years up until 1968, to do with poetry, primitivism, and de-colonization; that made by Jacopo Galimberti about the 1960s and 1970s around Fabio Mauri, Arte povera as seen by Ileana Sonnabend, and the choices of Gianfranco Baruchello, Pier Paolo Pasolini and Giosetta Fioroni, albeit unfamiliar to Parisians, even though she lived in their city. The stuff of a shift from fascism to the far left in a period of great creativity […]
Sommaire
Articles
Curating Activism: Art, Politics and Exhibitions (In, Around, and Beyond Institutions)
Juan Albarrán Diego
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Histories and Archives of Chinese Contemporary Art: New and Disparate Elements
Jean-Marc Poinsot
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The Use of Photography as a Mode of Social and Historical Investigation
Joerg Bader
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Defining a Space for New Art Genealogies – North-African and Middle-Eastern Modernities and Critical Legacies
Emilie Goudal
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The Self in the Age of Design. From Human Enhancement to Machine Learning: Towards the End of the Enlightenment?
Tania Vladova
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Traduction
Traduction extraite de : "Aneignung und Ausnahme. Zeitgenossische Künstlerinnen: Ihre asthetischen Verfahren und ihr Status im Kunstsystem = Appropriation et exception. Les artistes-femmes contemporaines : leurs procédés esthétiques et leur statut dans le système de l’art"
Isabelle Graw
Introduit par / Introduced by : Sophie Cras
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Essai
The Illusion of an Endless Summer: Californian Design, Sun and Mirages
Lilian Froger
Introduit par Elitza Dulguerova & Vincent Gonzalvez
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L'Histoire revisitée
The International 68 and the Powers of the Image
Paula Barreiro López
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Italian Art in Two Political Decades
Jacopo Galimberti
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Archives
The Art Critics’ Month of May: a Matter of Perspective
Antje Kramer-Mallordy
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Complétez votre lecture
320 ouvrages francophones et internationaux repérés dans l’actualité éditoriale d’avril à septembre 2018. Livres, catalogues et créations de revues ont été confiés à des auteurs chargés d’évaluer la littérature sur l’art contemporain produite ces six derniers mois.
Toute la fabrique des notes de lecture en ligne sur http://journals.openedition.org/critiquedart
Les auteurs développent librement des opinions sur les livres et les catalogues, qui n’engagent qu’eux-mêmes.
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320 French-speaking and international publications spotted on the publishing scene from April to September 2018. Books, catalogues, and newly created reviews: a group of authors was commissioned to evaluate what has been written on contemporary art over the past six months.