N° 46
Editorial
L’Autonomie n’est pas liée au seul pouvoir de dépossession de l’autreAutonomy is not to do just with the power to dispossess the other
Jean-Marc Poinsot
Dans sa tentative d’offrir une nouvelle lecture du féminisme, Elizabeth Grosz, dans ce numéro de CRITIQUE D’ART (p. 97), se fie à Henri Bergson pour définir autrement les concepts d’autonomie, de puissance d’agir et de liberté. Voici ce qu’elle en dit : « Sa conception de la liberté est remarquablement subtile et complexe, et pourrait fournir de nouvelles manières de comprendre à fois le caractère ouvert de la subjectivité et de la politique, autant que leur intégration dans et leur cohésion avec leurs passés et leurs histoires respectifs. » Précisant plus loin : « La liberté n’est pas tant liée au choix (un assortiment d’options ou de marchandises prédéfinies) qu’à l’autonomie, et l’autonomie est liée à la capacité à faire (ou à refuser de faire) siennes des activités (y compris le langage et les systèmes de représentations et de valeurs), c’est-à-dire à intégrer les activités que l’on entreprend dans son histoire, dans son devenir » (p. 98). L’autonomie ne serait donc pas liée au seul pouvoir de dépossession de l’autre, mais pourrait se résoudre dans la capacité à faire sienne des activités et à les intégrer dans son histoire, dans son devenir. […]
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In her attempt to offer a new reading of feminism, Elizabeth Grosz puts her trust in Henri Bergson to propose a different definition of the concepts of autonomy, power to act, and freedom, with these words: “His understanding of freedom is remarkably subtle and complex and may provide new ways of understanding both the openness of subjectivity and politics as well as their integration and cohesion with their respective pasts or history” (See p. 97 in this issue of CRITIQUE D’ART). Further on she specifies: “Freedom is not so much linked to choice (a selection from pregiven options or commodities) as it is to autonomy, and autonomy is linked to the ability to make (or refuse to make) activities (including language and systems of representation and value) one’s own, that is, to integrate the activities one undertakes into one’s history, one’s becoming” (p. 98). So autonomy is not linked just with the power to dispossess the other, but might be resolved in the capacity to make activities one’s own and incorporate them in one’s history and in one’s future. […]
Sommaire
Articles
What Orientations for Disorientation?
Elvan Zabunyan
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Revising the Canon, Resurrecting Arab Worlds
Morad Montazami
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Counter-culture, Feminism and Politics: the challenges of Pop art seen through the global lens
Marine Schütz
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Technical Images and their Medium. How to Display Vilém Flusser’s Thinking
Riccardo Venturi
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An Uncompromising Oeuvre. On the 50th Anniversary of Le Corbusier’s Death
Gilles Ragot
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Traduction
Traduction extraite de : "Realism Materialism Art, Annandale-on-Hudson: Center for Curatorial Studies"
Elizabeth Grosz
Introduit par / Introduced by : Elisabeth Lebovici
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Théorie & Critique
(Re)producing the Exhibition, (Re)thinking Art History. On the Visual Archives of "Primary Structures"
Remi Parcollet
Introduit par Alexis Vaillant
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L'Histoire revisitée
Made in England: art history, criticism and curating through the writings of Lawrence Alloway, Dawn Ades and Lawrence Gowing
Catherine Spencer
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Archives
Before the Catastrophe: Pop in France in 1963 - Selected Excerpts
Richard Leeman
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Complétez votre lecture
401 ouvrages francophones et internationaux repérés dans l’actualité éditoriale de septembre 2015 à mars 2016. Livres, catalogues et créations de revues ont été confiés à des auteurs chargés d’évaluer la littérature sur l’art contemporain produite ces six derniers mois.
Toute la fabrique des notes de lecture en ligne sur http://journals.openedition.org/critiquedart
Les auteurs développent librement des opinions sur les livres et les catalogues, qui n’engagent qu’eux-mêmes.
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401 French-speaking and international publications spotted on the publishing scene from September 2015 to March 2016. Books, catalogues, and newly created reviews: a group of authors was commissioned to evaluate what has been written on contemporary art over the past six months.
All the reviews online at http://journals.openedition.org/critiquedart
The authors develop their opinions freely and engage only themselves.